Титуляр на курса: гл. ас. д-р Елица Христова
Успешно завършилите обучението по учебна дисциплина „Психология”:
ще знаят:
основни подходи при обяснението и анализа на поведението на личността;
теории за личностните черти;
типологии на Е. Кречмер и У. Шелдън;
факторна теория за структура на личността на Р.Кетъл;
факторна теория за структура на личността на Х.Айзенк;
теория за структурата на личността на З.Фройд;
бихевиористки подходи при анализа на поведението на личността;
теория за себеактуализацията на А.Маслоу;
теория за себеактуализацията на К. Роджърс;
потребностно-мотивационните механизми за регулация на поведението на личността;
модел за емоционална интелигентност на Д. Голман;
теория за структура на интелигентността на Р. Кетъл;
да анализират сигналите на невербалната комуникация.
ще могат:
да разбират и обясняват моделите на поведение от гледна точка на теории за личностните черти;
да разбират и анализират поведението на човек от гледна точка на бихевиористките подходи;
да идентифицират потребностно-мотивационните механизми в поведението на личността;
да обясняват моделите на поведение и изборите на личността през призмата на личностните теории;
да диагностицират личностни характеристики и особености на личността с помощта на психологични инструменти;
да обосноват аргументирано изборите, поведенията и решенията на личността в контекста на специфични организационни условия и изисквания.
ще формират компетенции и умения за:
ефективно взаимодействие и работа в екип;
разпознаване и идентификация на невербалните сигнали в процеса на комуникация;
диагностика, анализ и оценка на личностни черти;
избор на адекватен психометричен инструмент.
В курса „Психология“ се представят модели на личността и поведението на човека, които обуславят и характеризират неговата индивидуалност. Въз основа на класически концепции и теории за личността (Е.Кречмер, Х.Мъри, Р.Кетъл, Х.Айзенк), в традициите на бихевиористкия подход в теорията на управлението (Б.Скинър, У.Мишел, А.Бандура) и на хуманистичната психология (А.Маслоу, К.Роджърс) се интерпретират модели и техники за разпознаване на влиянието на психичния профил на личността върху индивидуалното поведение.
Базисните поведенски модели се интерпретират от позицията на критерии и изисквания за ефективно личностно функциониране, за изграждане на успешен личностен подход на действие и поведение, на взаимоотношения и взаимодействия. В края на курса студентите ще са придобили основни практически умения за диагностика на личностни характеристики и тяхното психологично обяснение на база на поведението /невербалните знаци и сигнали в процеса на комуникация/.
Цел на курса: запознаване с теоретични подходи, методи и практики за разпознаване на модели на поведение и тяхното регулиране в реална социална среда.
Задачата на курса:
да формира представа за основни принципи при изследване на личността;
да запознае студентите с основни подходи при идентификация на индивидуалност;
да формира умения за анализ и оценка на чертите и поведението на личността.
Предмет на курса – диагностика, анализ и оценка на поведенчески модели в конкретна социална среда.
Придобитите способности и умения за оценка на личностни черти и анализ на поведенчески модели могат да бъдат използвани за много по-задълбочено усвояване на дисциплините от базовия професионален цикъл. Студентите ще формират практически навици в използването на психологичен инструментариум при диагностиката на специфични личностни характеристики, позволяващи им по-успешно да се ориентират в разнообразието на поведенческите модели в социалното си взаимодействие.